خسرو کفیلی

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ، کنفدراسیون وزنه برداری آسیا را با دلارهای نفتی و گازی شان و در حضور غول های این رشته ورزشی در قاره کهن به سیطره خود در آوردند.
این کشورها در انتخابات کنفدراسیون وزنه برداری آسیا که در شهر دوحه – قطر برگزار شد ، در حضور نمایندگان کشورهایی همچون چین ، ایران ، ازبکستان ، کره جنوبی ، کره شمالی ، تایلند ، اندونزی و … که در جهان وزنه برداری جزو قدرتهای حال و گذشته این رشته ورزشی بشمار می روند ، پست های کلیدی این کنفدراسیون را از آن خود کردند.
نمایندگان کشورهای عربی قطر ، عربستان سعودی و عراق در حالی سه پست کلیدی ریاست ، دبیرکلی و معاون اولی کنفدراسیون وزنه برداری آسیا را با آرای اعضای این کنفدراسیون در پی رایزنی های به عمل آمده و ریخت و پاش های صورت گرفته به خود اختصاص دادند ، که به جز فارس الباخ وزنه بردار مصری الاصل تیم قطر که در جهان وزنه برداری شناخته شده است ، هیچ وزنه برداری در سطح جهان ندارند.
این در حالی است که نگاهی به رکوردهای اوزان مختلف جهانی و بازی های المپیک نشان از قدرت وزنه برداران کشورهای غرب و شرق قاره کهن دارد.
درانتخابات کنفدراسیون وزنه برداری آسیا که با دو سال تاخیر و پس از برگزاری انتخابات فدراسیون جهانی وزنه برداری در دوحه قطر برگزار شد ، همانطور که پیش بینی می شد با رایزنی های به عمل آمده یوسف المنا قطری که که چند سالی است دبیرخانه کنفدراسیون وزنه برداری آسیا را به دوحه منتقل کرده است ، یک بار دیگر به ریاست این کنفدراسیون انتخاب شد تا چهار سال دیگر در این پست باقی بماند.
المنا که از حمایت همه جانبه مسوولان قطری برخوردار است با وجود کارنامه ضعیف خود در زمان ریاست توانست آرای لازم را برای پیروزی در این انتخابات کسب کند.
در این انتخابات ، محمد البحری نماینده عربستان سعودی که خود را برای پست ریاست کنفدراسیون وزنه برداری آسیا نیز کاندیدا کرده بود پس از شکست مقابل المنا ، با آرای کشورهای آسیایی به عنوان دبیرکل این کنفدراسیون برگزیده شد تا شاید بتواند دبیرخانه را به ریاض و یا جده منتقل کند.
نماینده عربستان سعودی در حالی به عنوان دبیرکل کنفدراسیون وزنه برداری آسیا برگزیده شد تا کارهای اجرایی آن را انجام دهد که کشورش چند سالی است که که در رشته وزنه برداری سرمایه گذاری کلانی انجام داده است .
این کشور پس از برگزاری رقابتهای وزنه برداری قهرمانی نوجوانان جهان سال آینده میزبان رقابتهای جهانی این رشته در بخش بزرگسالان خواهد بود.
در این انتخابات همچنین محمد جلود عراقی نیز که چندی پیش به ریاست فدراسیون جهانی وزنه برداری در آمده بود ، در میان حیرت دست اندرکاران این رشته خود را نامزد کسب پست معاون اولی کنفدراسیون وزنه برداری آسیا کرد و این پست را نیز از آن خود کرد.
جلود که سابقه دبیرکلی کنفدراسیون وزنه برداری آسیا را نیز در کارنامه خود دارد ، اکنون قدرتمندی فرد در این کنفدراسیون محسوب می شود.
بدین ترتیب کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با بدست آوردن سه پست کلیدی کنفدراسیون وزنه برداری آسیا عملا تمام قدرت اجرایی این کنفدراسیون را از آن خود کردند .
با تقسیم پست های کلیدی کنفدراسیون وزنه برداری آسیا دیگر نامزدهای کشورهای قاره کهن از جمله ایران نقش کمرنگی در تصمیمات این کنفدراسیون با عضویت در هیات اجرایی و در کمیته های مختلف خواهند داشت.
سجاد انوشیروانی سرپرست فدراسیون وزنه برداری که روز ۱۸ بهمن ماه سال جاری در رقابتی با سه نامزد دیگر برای کسب صندلی ریاست این فدراسیون به رقابت خواهد پرداخت برای نخستین بار پستی در کنفدراسیون وزنه برداری آسیا با آرای اعضای این کنفدراسیون بدست آورد.
دارنده مدال نقره بازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن با سابقه ای چندین ساله در رشته وزنه برداری و با داشتن تحصیلات عالیه در حالی به عضویت هیات اجرایی کنفدراسیون وزنه برداری آسیا درآمد که بیشترین آرا با کسب کرده بود.
افزون بر انوشیروانی ، بهداد سلیمی سرپرست نایب رییسی فدراسیون وزنه برداری ، کوروش باقری مدیر تیم های ملی وزنه برداری کشورمان و امین نوروزی عضو کمیته پزشکی فدراسیون جهانی وزنه برداری نیز سه نامزد دیگر کشورمان در انتخابات کنفدراسیون وزنه برداری آسیا بودند که به عضویت کمیته های فنی ، آموزش و مربیان و پزشکی درآمدند

دیدگاهتان را بنویسید