• امروز چهارشنبه ، ۲۰ آذر ۱۳۹۸
  • ۱٤ ربيع الثاني ۱٤٤۱
  • Wed 11 Dec 2019












افزایش قیمت ارز در بازار همزمان با رشد بهای جهانی طلا سبب شد قیمت سکه رکوردی تازه را در ماه‌های اخیر برای خود ثبت کند. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی امروز با افزایشی بیش از هشتاد هزار تومان به ۴ میلیون و ۸۷ هزار تومان رسید. در عین حال سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به ۴ میلیون و ۶۹۶ هزار تومان رسیده است. هر قطعه ربع سکه نیز یک میلیون و ۶۳۹ هزار تومان فروخته می شود. قیمت سکه گرمی به ۹۴۳ هزار تومان رسیده است.هر چند قیمتها روندی افزایشی را طی می کند اما حباب سکه و نیم سکه نیز در حال افزایش است. بر اساس این گزارش حباب سکه امامی به ۱۰۲ هزار تومان رسیده است. هر گرم لای ۱۸ عیار نیز در بازار با افزایشی نزدیک به ۱۲ هزار تومان به ۴۸۷ هزار تومان رسید. فعالان بازار می گویند افزایش قیمت ها از نیمه روز شمار مشتریان و معامله گران در این بازار...


ربیعی گفت: باید خوشحال باشیم که دولت این شرایط را فراهم کرده که نقد می کنید، آیا جرات داشتید که سال ۸۴ و ۸۵ این نقدها را مطرح کنید؟ تا ما از کنوانسیون «پالرمو» بحث می‌کنیم با آن سیاسی برخورد می‌کنند‌. از آقای رئیسی بابت مبارزه با فساد سپاسگذارم و امیدوارم حرکتی که آغاز کرده را خراب نکنند. هر کس از مدعیان فعلی، رئیس‌جمهور می‌شد وضعیت خیلی بدتر از الان می‌شد. تصمیمی برای معافیت مالیات سلبریتی‌ها در دولت گرفته نشده است. در بحث بدهکاران بانکی یک دسته گردن کلفتی می‌کنند و بدهی‌شان را نمی‌آورند بدهند.


سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: دولت باید یک پولی را به ورزش قرض می داد تا آنها استفاده کنند بعد آن دستگاه‌ها بدهکار می شدند و پول دولت را پس می دادند. الان شرایط کشور شرایط خاصی است و دلخوشی مردم همین فوتبال است. ما باید فوتبال را حفظ کنیم اما باید ببینیم در این شرایط خاص حتما لازم است مربی خارجی باشد؟ من به این جمع‌بندی نمیرسم که ما حتماً باید مربی خارجی داشته باشیم. ما یک بازنگری های دیگری باید بکنیم یعنی اینکه آیا وقتی مردم ما زیر فشار هستند، ما باید چنین پول‌هایی را خرج کنیم؟ نگاه داشتن فوتبال یا هر ورزش دیگری ضرورتا با هزینه نیست. گاهی وقت‌ها با مدیریت است.


بازار ارز پس از ماه‌ها آرامش به تازگی دچار تلاطم و افزایش قیمت شده که عوامل مختلف داخلی و خارجی مانند انتظارات تورمی بنزین، افزایش سفرهای خارجی، تسویه شرکت‌ها و ناآرامی‌های عراق در آن نقش دارند. ثبات بازار ارز در روزهای اخیر دچار نوسان شده و قیمت‌ها روندی صعودی یافته است به طوری که نرخ دلار دیروز حدود ۶۰۰ تومان بالا رفت. بهای دلار از حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان در حدود سه هفته پیش، به رقم ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان در صرافی‌های بانکی رسیده و بهای یورو نیز ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان شده است. درباره چرایی این افزایش قیمت، دلایل مختلفی بیان می شود که برخی از آنها عوامل داخلی و شماری دیگر عوامل بیرونی به شمار می روند. جدا از عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت دلار و سایر ارزها، آنچه که اهمیت دارد این است که حجم تقاضا برای ارزهای عمده در بازار تا حد زیادی...


صرافی های بانکی قیمت دلار را با ۱۵۰ تومان افزایش نسبت به صبح امروز، ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین کرده اند.تداوم افزایش قیمت ها در بازار آزاد سبب شد صرافی های بانکی نرخ دلار را نسبت به ساعات ابتدایی روز ۱۵۰ تومان افزایش دهند.فعالان بازار معتقدند دلیل اقتصادی برای افزایش قیمت ارز وجود ندارد و جریان های سیاسی اخیر و افزایش قیمت بنزین مهمترین دلیل این گرانی هاست.هر چند نرخ فروش دلار در صرافی های بانکی افزایش یافته است اما نرخ خرید دلار از مردم افزایش نیافت. صرافی‌های بانکی دلار را از مردم با قیمت ۱۳هزار و ۳۰۰ تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها ۱۵ هزار تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان است.


دوشنبه ، ۱۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت: ۱۱:۰۶
هشت درد شایع مزمن در زنان و راه‌های کاهش آن

هشت درد شایع مزمن در زنان و راه‌های کاهش آن
زنان تقریبا نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و علاوه بر نقش تربیت اجتماعی فرزندان و مدیریت خانواده، در تمامی مراکز اقتصادی، علمی و فرهنگی حضوری فعال و اثرگذار دارند؛ بنابراین اتخاذ شیوه زندگی سالم در تامین، حفظ و ارتقای سلامت زنان می‌تواند زمینه را برای ایجاد یک جامعه سالم فراهم کند.
، دکتر سیروس مومن زاده - دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مناسبت هفته ملی سلامت زنان ایرانی که با شعار "ورزش، شادابی و آرامش" برگزار می‌شود، با تاکید بر نقش زنان در خانواده و جامعه، گفت: زنان در طول زندگی خود می‌توانند نقش‌های مختلف و متنوعی مانند مادری مهربان برای فرزندان، دختر و خواهری غمخوار برای خانواده، معلمی دلسوز، پرستاری مهربان و پزشکی متعهد را عهده‌دار باشند. اما این آفریده نیازمند توجه بیشتری است، چراکه با تمام ظرافت‌ها، بودن‌شان در طول زندگی با درد‌هایی همراه است؛ درد‌هایی که به سادگی به درد‌های مزمن تبدیل می‌شود، به همین دلیل توجه به این قشر باید جزو اولویت‌های اجتماعی و فرهنگی سیاستگذاران باشد.

وی با بیان اینکه زنان در مقایسه با مردان آسیب‌پذیرند و ناتوانی‌های ناشی از بیماری‌های مزمن در آن‌ها به مراتب بیشتر از مردان است، گفت: متاسفانه بدلیل عدم توجه و رعایت شیوه زندگی سالم از جمله فعالیت جسمانی مداوم، تغذیه سالم و انجام آزمایش‌های دوره‌ای، تفکرات اجتماعی مردم نسبت به مراجعه به پزشک، هزینه‌های زیاد درمان و عدم تشخیص زودهنگام بیماری و غیره، زنان ایرانی دچار تحمل درد‌ها و بیماری‌های مزمن زیادی می‌شوند؛ درحالیکه در صورت شناسایی و کنترل به موقع، میزان آسیب‌زایی اکثر بیماری‌های مزمن زنان بطور محسوس کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه بروز درد‌های مزمن به دلیل طولانی بودن فرایند درمان، هزینه‌های زیاد و دردآور بودن، مشکلاتی بسیاری را برای خانواده‌ها و اجتماع ایجاد می‌کند، افزود: بنابراین توجه به این موضوع فقط ویژه بانوان نیست. در یک جامعه انسانی همه ما در مقابل سلامتی، آرامش، موفقیت و بطور کل خوشبختی یکدیگر مسئولیم و در شرایط امروز جامعه هر فردی باید به تناسب نقش خود، وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد و هر فردی اعم از زن و مرد باید به این باور برسد که سلامتی افراد به یکدیگر وابسته است؛ باوری که شاید بدلیل مشغله‌های فکری به دولت‌ها سپرده شده و سایرین از مسئولیت‌های خود غافل شده‌اند.

مهم‌ترین درد‌های مزمن شایع میان زنان
مومن‌زاده با اشاره به مهم‌ترین درد‌های مزمن شایع در بین زنان، اظهار کرد: زنان بدلیل ساختار بدنی، احساساتی بودن و نقش‌شان در زندگی خانوادگی و اجتماعی، در دوران زندگی همیشه درد‌هایی از قبیل: درد‌های دوران قاعدگی، یائسگی، سردرد، گرفتگی‌های عضلانی و اسکلتی، کم خونی و بی‌خوابی را تجربه می‌کنند؛ بنابراین اگر به این درد‌های عمومی که به تناسب سن، قد، وزن و شرایط محیطی میزان آن متفاوت است، بی‌توجهی‌های فردی و اجتماعی را اضافه کنیم، باید شاهد بروز و شیوع بیماری‌ها و درد‌های مزمن در میان زنان و مشکلات و هزینه‌های ناشی از آن بر خانواده‌ها و جامعه باشیم.

وی با اشاره به هشت درد شایع و مزمن که زنان با آن دست به گریبان هستند، گفت: سردرد‌های میگرنی، کمردرد، درد لگن، درد مفاصل گیجگاهی – فکی یا همان درد در هنگام جویدن غذا، درد آرتروز یا همان درد سائیدگی مفاصل، درد روماتیسم یا همان آرتریت روماتوئید، درد شکم و روده یا همان روده تحریک پذیر و درد کل بدن یا همان فیبرومیالژی برخی از این دردهاست که این هشت نوع درد در زنان بین ۳ تا ۱۰ برابر نسبت به مردان شایع‌تر است. بویژه درد کل بدن که در ۹۰ درصد موارد فقط در زنان دیده می‌شود و درمان سخت و پیچیده‌ای دارد. بطور کلی زنان در طول عمر خود درد‌های بیشتر و با شدت بالاتری نسبت به مردان تجربه می‌کنند.

راهکار‌هایی برای پیشگیری از درد‌های مزمن شایع
این عضو هیات علمی دانشگاه، ورزش کردن، توجه به تغذیه مناسب و یافتن راه‌های شادی را بهترین راه جهت پیشگیری از بروز و تشدید درد‌های مزمن عنوان کرد و گفت: شرایط اجتماعی و اقتصادی امروز در کشور، زمینه بروز درد‌های مزمن را تقویت کرده و بنابراین نباید با بی‌توجهی به سلامت، آینده خود و خانواده خود را به خطر اندازیم.

وی ضمن تشریح این راهکار‌ها عنوان کرد: روزانه ۳۰ دقیقه از وقت خود را به ورزش اختصاص دهیم. کم هزینه‌ترین و ساده‌ترین ورزش، پیاده روی با گام‌های بلند است. قبل و بعد از پیاده‌روی حتما زمانی را به نرمش کردن و کشش‌های حرکتی اختصاص دهید. اگر دچار درد‌های مزمن هستید از شنا کردن و پیاده روی در استخر آب غافل نشوید.

مومن‌زاده ادامه داد: تغذیه مناسب مساله بعدی است؛ به طوری که چاقی علاوه بر ضرر‌های بی‌شماری که برای بدن دارد، یکی از علت‌های مهم در طولانی شدن روند درمان درد‌های مزمن است. زمانیکه فرد دچار درد زانو یا سائیدگی‌های مفصلی می‌شود، اولین اقدام کاهش فشار بر محل درد است. بیماران بسیاری با مراجعه دوره‌ای به کلینیک‌های درد و پزشکان دردشناس، درد خود را آرام می‌کنند، ولی به کاهش وزن توجهی نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه در دنیای پرمشغله امروز باید راه‌های شادزیستی را یاد بگیریم، اظهار کرد: شاد بودن نیاز به علت ندارد، باید یاد بگیریم فعالیت‌های روزمره خود را چگونه با شادی انجام دهیم. در زنان بدلیل احساساتی بودن و تاثیرگذاری بیشتر مشکلات زندگی بر روح و روان آنان، شاهد درد‌هایی هستیم که با دارو‌ها و روش‌های معمولی قابل درمان نیست، به عنوان نمونه ریشه سردرد‌های مزمن یا همان سردرد میگرنی، درد کل بدن و اسپاسم‌های عضلانی، مشکلات عصبی است. البته پزشکان از جمله دردشناسان می‌توانند برای درمان درد‌ها با منشا عصبی و روحی اقداماتی انجام دهند، اما برای درمان قطعی هر دردی خصوصا درد‌های عصبی – روحی باور فرد برای درمان قطعی بسیار مهم است.

نقش اصلاح رفتار‌های حرکتی در پیشگیری از بروز و کاهش درد‌های مزمن
مومن‌زاده ادامه داد: نکته دیگری که می‌تواند عاملی مهم در جلوگیری از بروز و یا کاهش درد‌های مزمن باشد، اصلاح رفتار‌های حرکتی در فعالیت‌های روزانه از قبیل: نوع بلند کردن اجسام، نوع نشستن، نوع برخواستن از خواب، خرید کفش مناسب و ... است. مشغله‌ها و عادت‌های شهرنشینی موجب بروز رفتار‌های حرکتی نامناسب در میان عموم مردم می‌شود که شناسایی و ترک این رفتار‌ها کار دشواری است، اما با کمی مطالعه و اخذ مشاوره از پزشکان می‌توان با اصلاحات کوچک در رفتار، درد‌های بسیاری را پیشگیری و درمان کرد.

مومن‌زاده در خاتمه با تاکید بر اینکه رسانه‌های جمعی، صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام پرستاری و نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های بسیاری وظیفه گسترش و امور مربوط به سلامت زنان را بر عهده دارند، تصریح کرد: همه ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط باید وظایف خود را بدرستی انجام دهند تا سلامت زنان و جامعه تضمین شود. با این حال خود فرد به عنوان اولین سود برنده از سلامت روحی و جسمی، باید وظیفه خود را بدرستی انجام دهد. باید باور کنیم که پیشگیری مقدم بر درمان است و برای سالم، بودن وقت و انرژی صرف کنیم.
کلمات کلیدی: چندثانیه - هشت - مزمن - بیمارری 
نظرات
کد امنیتی را وارد کنید
 

کوتاه ترین خبرها در کوتاه ترین زمان
کاریکاتور
اینم وضعیت یک چهارم ایرانی‌ها!
Go to TOP