• امروز یکشنبه ، ۲۲ تیر ۱۳۹۹
  • ٢۱ ذو القعدة ۱٤٤۱
  • Sun 12 Jul 2020












رئیس‌جمهور گفت: وزارت صمت اختیار و مسئولیت اجرای سیاست‌های صادرات و واردات کالا برای ایجاد انضباط ارزی را دارد و بانک مرکزی مسئول سیاست‌های ارزی است. حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با اشاره به نوسانات ارزی ناشی از تحریم ها و محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: وزارت صمت مسئول ایجاد انضباط در بخش صادرات و واردات کالا در کشور است و در این مسیربا همکاری بانک مرکزی سیاست های تعادل ارزی کشور را با بیشترین دقت و شفافیت اجرا می کند. رئیس جمهور سیاست کلی دولت را حمایت از بخش خصوصی و مشارکت فعال بازرگانان و تولید کنندگان برشمرد و تاکید کرد: با توجه به گزارش ها و ارزیابی مثبت وزارت صمت و بانک مرکزی از همکاری و فعالیت های سازنده بازرگانان دلسوز و متعهد و دارای کارنامه روشن اقتصادی، مقررات...


ایشان در موضوع تعامل قوا خطاب به نمایندگان مجلس تأکید کردند: روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد، یعنی سؤال و تفحص به عنوان حق مجلس وجود داشته باشد اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است. دولت ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند... مجادلات مردم را ناراحت می‌کند؛ همه باید در مقابل دشمن یکصدا باشیم/ دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف را انجام و امانت را با صورت وضعیت به دولت بعد بدهند رهبر معظم انقلاب اسلامی با استناد به «بنیه قوی و ظرفیت‌های مادی کشور» و «توانایی‌هایی معنوی و ایمانی ملت» تأکید کردند: اطمینان داریم همه مشکلات موجود قابل حل است و مجلس باید با اولویت‌بندی...


رئیس‌دفتر رئیس جمهور در نامه ای به وزرای دادگستری و صمت، به نقل از روحانی برای برخورد قانونی با گران‌فروشی همراه اول و ایرانسل اولتیماتوم داده است. پس از افزایش قیمت نامتعارف ارائه خدمات اپراتورها و بی‌توجهی دو اپراتور اصلی یعنی ایرانسل و همراه اول به اولتیماتوم وزارت ارتباطات و وزارت صمت، اکنون دستور روحانی درباره برخورد با تخلف این دو اپراتور منتشر شده است. واعظی رئیس‌دفتر رئیس جمهور در نامه ای به وزرای دادگستری و صمت، به نقل از حسن روحانی برای برخورد قانونی با گران‌فروشی همراه اول و ایرانسل اولتیماتوم داده است.


در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۱ تیر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۹۷بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۳۹ مورد بستری شدند. کرونا جان ۱۸۸ نفر دیگر را در ایران گرفتسخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲۵۵ هزار و ۱۱۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۸۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به۱۲ هزار و ۶۳۵ نفر رسید. سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۱ تیر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۹۷بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۳۹ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹...


اکنون نه زمان جشنواره است و نه زمان سمینار است. حتی نسبت به کنکور هم اگر وزارت بهداشت اشکال داشته باشد، حتماً یک چارچوبی تمهید می‌کنیم که مشکلی نباشد. رییس‌جمهور گفت: وی افزود: راحت‌ترین کار این است که همه‌چیز بسته شود اما بعدش هم مردم از گرسنگی و فقر و بیکاری به خیابان خواهند آمد. حسن روحانی رییس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در سخنانی بیان داشت: درخصوص بیماری کرونا دو اشتباه ممکن است وجود داشته باشد، نخست اینکه بیماری عادی‌سازی شود و اشتباه دیگر کروناهراسی، هر دوی این‌ها خطرناک است. اگر مردم فکر کنند که کرونا عادی است و از آن عبور کرده‌ایم، خطرناک است و همچنین اگر اضطراب و استرس ایجاد کنیم و فعالیت‌های ضروری اجتماعی و اقتصادی دچار مشکل شود هم نادرست است و مورد نظر نخواهد بود. همه ما می‌دانیم که در این بیماری تمام کشور‌ها بدون...


پنج‌شنبه ، ۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت: ۰:۱۹
حالا که آبها از آسیاب افتاد، «آقای فراستی» هذا گوی، هذا میدان!

او ترکیبی از یک چریک آمریکای جنوبی و یک هیپی آمریکای شمالی دهه هفتاد میلادی است که عینکی امروزی به چشم دارد.
چه بخواهیم و چه نخواهیم مسعود فراستی معروفترین منتقد سینمای ایران است البته با ذکر یک توضیح: معروفیتی از جنس معروفیت امیر تتلو، ندا یاسی، داوود هزینه، دنیا جهانبخت و ... فقط فرقش با آنها این است که فراستی از تلویزیون معروف شده و آنها از دنیای مجازی و ...

دلایل این معروفیت هم چند نکته ظاهری و باطنی خود مسعود فراستی است که برای ساخت این برند رعایت کرده fبه اضافه رانت مطلق صداوسیما برای او.

تیپ و ظاهر پوششی اون ترکیبی از یک چریک آمریکای جنوبی و یک هیپی آمریکای شمالی دهه هفتاد میلادی است که عینکی امروزی به چشم دارد. دیگر از آن قاب عینک‌های کلفت، مستطیلی شکل چریک‌های آن زمان خبری نیست بلکه فریم عینکش نازک و بیضی شده است.(البته از شروع برنامه هفت جیرانی در سال 88 تا به امروز کمی فریم آن نازک تر شده است باورتان نمی‌شود! عکس‌ها و تصاویر این 11 سال او را ببینید).

صدای خش‌دار، استفاده از واژگان نامانوس در زمینه نقد فیلم و البته تند و بی‌پروا، همچنین این تیپ لباس‌های چند لایه معمولا با تم قهوی یا سبز و هماهنگ با رنگ موهایش هم از دیگر جذابیت‌های سمعی، بصری اوست.

مسعود فراستی
کمک گرفتن از واژه "فُرم" در تمامی بحث‌هایی که می‌خواهد سواد به رخ بکشد و البته فرم را هم اصلا نمی‌شناسد و آن را در جای دوربین و زاویه دوربین خلاصه کرده است.

در سینما که از فیلمنامه و شکل روایت و عناصر درام چون تعلیق، معما، غافلگیری و گره گشایی فرم دخیل است تا شکل بازی بازیگران، طراحی صحنه، فیلمبرداری و عناصر بصری صحنه چون بافت، رنگ، نور، پرسپکتیو، زاویه دوربین، اندازه نما، حرکت دوربین در انواع آن: روی دست، با سه پایه (تراولینگ) بر سه‌پایه (پن و تیلت) و عناصر صوتی چون دیالوگ و ترکیب کلمات و استفاده و ادای آن، صدای صحنه و خارج از صحنه، افکت‌های صوتی و موسیقی و ... مونتاژ و صداگذاری و ... فرم را فقط در جای دوربین خلاصه کردن واقعا نوبر است. (باورتان نمی‌شود! گفته‌هایش درباره فرم در نقد فیلم‌ها را ببینید)

تمام جنجال‌ها و دلیل معروفیت فراستی فقط به تلویزیون ارتباط دارد والا تا حالا کسی به یاد ندارد که یک نقد مکتوب فراستی زمینه ارجاع برای بحث و نظری شده باشد. یا هیچ وقت ندیده‌ایم و نشنیده‌ایم که یکی از این جنجالهای مربوط به نقد فراستی در خارج از قاب تلویزیون اتفاق افتاده باشد.

هر چه بوده از همان تلویزیون بوده و در یک مدت زمان تقریبا 11 ساله، یعنی بعد از شکل گرفتن برنامه هفت جیرانی.

البته قبل از برنامه هفت هم فراستی در تلویزیون بود و حتی برنامه ساز بود برنامه‌هایی چون «گفتگو با سینمای دفاع مقدس» ، «سینما، جشنواره» و ... اما از برنامه هفت و تغییر رویکرد او به شکلی امروزیش، این شهرت برای او رقم خورد.

فراستی

او همواره ضرورت نقد و لزوم آن در جامعه و سینما را در برنامه‌های تلویزیونی مختلف گوشزد می‌کند و این اتفاقا درست‌ترین بخش حرف‌های اوست (نمونه اخیرش برنامه دورهمی چند روز گذشته). اما در مورد نقد فیلم و چگونگی آن موافقان و مخالفان زیادی دارد.

تلویزیون هم همیشه برای او یک امتیاز ویژه قائل بوده است، در همین نمونه اخیر حضور در برنامه دورهمی مدیری شاهد بودیم که او نشست حرف زد و مدیری گوش داد، یعنی تریبون یکی از پر بیینده‌ترین برنامه‌های تلویزیون را در اختیارش گذاشتند. دیگر مدیری از او نپرسید : عاشق شدی؟خوب چی شد؟ و ...

فراستی در زمینه‌های مختلفی رشته سخن در دست گرفت و کار به جای کشید که آقای فراستی با افتخار می‌گوید: ولی واقعا «ماگریت» نقاشه؟ من شک دارم! (کور شوم اگر دروغ بگویم! برنامه‌اش هست بروید ببینید) مدیری هم ساکت، صمم بکم!

حرف فراستی مثل این است که کسی بگوید آیا واقعا این آب داخل لیوان مایعه؟ من شک دارم!

و یا در همان برنامه به گونه‌ای حرف یزند انگار او کاشف آلفرد هیچکاک و جان قورد است و قبل از ایشان این فیلمسازان بنده خدا را کسی نمی‌شناخت. یا منتقدان دیگر ایرانی در مورد آنان هیچ ننوشتند و همه درگیر تعریف و تمجید از فیلمفارسی بوده‌اند!

آیا یکی نیست بپرسد آیا فراستی منتقده؟ من شک دارم!

اتفاقا الان هوشنگ گلمکانی این کار را کرده است، آن هم از طریق دعوت فراستی به یک مناظره درباره نقد فیلم.

هوشنگ گلمکانی منتقد، روزنامه‌نگار و مترجم سینما است. یکی از سه بنیانگذار و دبیر فعلی شورای نویسندگان مجله فیلم - قدیمی‌ترین مجله سینمایی پس از انقلاب در ایران - است.

فراستی و مدیری

گلمکانی در این دعوت به مناظره که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده نوشته است:

«ببخشید، این سومین بار است که این عکس را هر بار به بهانه موضوعی مربوط به مسعود فراستی پست می‌کنم. عکس بهتری از بیلیاردبازی‌های‌مان ندارم. تازه با نادیده گرفتن اصول fair play آمده چسبیده به من که نتوانم درست ضربه بزنم.

اما مناسبت این دفعه، دعوت او به مناظره‌ای درباره موضوع نقد فیلم است. این دعوت را قبلا هم کرده بودم. در زمان جشنواره سی‌وهفتم قرار گفت‌وگو برای برنامه «هفت» گذاشته شد اما ظهر آن روز تماس گرفتند و موضوع را عوض کردند که نپذیرفتم و قضیه منتفی شد. بعد دعوتش کردم به برنامه مجازی مجله «فیلم» بیاید که قرار شد در این باره سر میز بیلیارد مذاکره و احیانا توافق کنیم اما متاسفانه توفیق بیلیارد دست نداد.

دوسه سال پیش هم یکی از دوستان مطبوعاتی پیشنهاد انجام این مناظره در یکی از دانشگاه‌ها با امکان پخش زنده آنلاین را داد که گفت مسعود نپذیرفته. در زمان جشنواره اخیر فجر خودش تماس گرفت و گفت بیا در برنامه «هفت» صحبت کنیم درباره نقد. گفتم حالا دیگر من نمی‌آیم، به دلیل فضای تلویزیون و به‌خصوص برنامه «هفت».

الان دعوتم را تکرار می‌کنم: مناظره‌ای درباره موضوع نقد فیلم، یا در برنامه مجازی ماهنامه «فیلم»، یا یک زمین بی‌طرف. بعدش هم برویم چند پارت بیلیارد بزنیم که دلم لک زده برای آن ماهوت سبز و صدای دل‌انگیز برخورد شارها، البته با حفظ فاصله و رعایت پروتکل بهداشتی.»

«مسعود فراستی» و «هوشنگ گلمکانی»



این یک اتفاق از چند نظر مبارک است:

اول، فراستی با تمام ادعاها و تزهایش درباره نقد فیلم در برابر یک همکار پیش کسوت خود بنشیند و در این مورد حرف و سخن به میان آید.

دوم آنکه فراستی در جایی غیر از پایگاه همیشگی‌اش (تلویزیون) بنشیند و حال ببینیم در این فضا هم حرفی برای گفتن دارد یا خیر؟

سوم، همواره این نقد به تلویزیون و برنامه هفت وارد بوده که از منتقدینی همسو با فراستی در کنار او استفاده کرده‌اند و اگر کسی با او مخالفت یا زاویه داشته باشد حذف شده است، نمونه اش حذف سعید قطبی زاده از سری آخر برنامه هفت، که در برنامه نقد فیلم همشهری کین جواب طعنه فراستی را داد.

جناب فراستی این گوی و این میدان یا به روایتی دل‎‌نشین‌تر باید گفت «داش مسعود! هذا گوی، هذا میدان»

پی نوشت: آموزنده‌ترین بخش برنامه دورهمی فراستی و جالب ترین آن، پدر مسعود فراستی است که به گفته خود او در برنامه دورهمی برای اینکه بچه‌اش در مدرسه اندیشه (یکی از بهترین مدارس تهران) درس بخواند از پایین شهر به بالا شهر (آن زمان) آمده و همیشه 6 ماه از سال فرش خانه‌شان در گرو بانک بوده تا هزینه تحصیل فرزندش (مسعود) را بدهد.

درود بر چنین پدری
کلمات کلیدی: چندثانیه - آقای - فراستی - هذا گوی 
نظرات
کد امنیتی را وارد کنید
 

کوتاه ترین خبرها در کوتاه ترین زمان
کاریکاتور
اینم وضعیت یک چهارم ایرانی‌ها!
Go to TOP