برای پوتین، یک رویارویی نظامی بزرگ در خاورمیانه یک موهبت بی‌نظیر خواهد بود. قیمت نفت افزایش می‌یابد و خزانه مسکو را پر می‌کند و فشار‌ها بر اروپا را تشدید می‌کند.

اسرائیل ممکن است به ایران حمله پیشگیرانه کند/ جنگ نزدیکتر از آن است که بسیاری فکرش را می‌کنند
ستون نویس مشهور «وال استریت ژورنال» ۲۷ فوریه در این روزنامه نوشت: هفته گذشته برای مصاحبه با نخست وزیر بنیامین نتانیاهو در کنفرانس امنیتی Tikvah اسرائیل بودم. این مصاحبه که در وب‌سایت وال استریت ژورنال موجود است، شامل دیدگاه کلی نتانیاهو درمورد سیاست جهانی و همچنین اظهارات صریح درباره تاریخ صهیونیسم است. من با این فکر از کنفرانس بیرون آمدم که ایالات متحده خیلی بیشتر از آنچه اکثرا در واشنگتن درک می‌کنند به درگیر شدن در یک جنگ دیگر در خاورمیانه نزدیک است. به حداقل رساندن این خطر مستلزم تغییر سریع و گسترده خط مشی‌ها از سوی دولتی است که هنوز در تلاش برای فهم جدی‌ترین
در ادامه این مطلب آمده است: دولت بایدن با یک استراتژی ژئوپلیتیک ظریف و منسجم روی کار آمد. می‌خواست با ایجاد شکاف بین چین و قدرت‌های تجدیدنظرطلب دیگر، به چالش چین رسیدگی کند. می‌خواست روسیه را از طریق سازگاری با ولادیمیر پوتین متوقف کرده و با احیای برجام، به خاورمیانه ثبات ببخشد.

از همان ابتدا، دولت می‌دانست که سیستم جهانی تحت رهبری آمریکا با مشکل مواجه شده است، اما شدت تهدید را دست کم گرفت و علل آن را به درستی درک نکرد. تیم بایدن از همان روز اول چالش چین را به وضوح دید، اما نتوانست درک کند که پایه‌های قدرت آمریکا چقدر ضعیف شده است یا قدرت‌های تجدیدنظرطلب (چین، روسیه، ایران و کشور‌هایی مانند ونزوئلا و سوریه) تا چه اندازه حاضر به همکاری برای تضعیف هژمونی آمریکایی بودند که همگی از آن متنفرند.

اکنون دو سال گذشته و دولت بایدن در حال مبارزه برای مدیریت شکست طرح ابتدایی خود است. لفاظی‌ها و سیاست تهاجمی آن در قبال چین، خصومت پکن را تشدید کرده است، اما به جای روبرو شدن با یک چین منزوی در جهانی آرام، دولت امریکا با رویارویی‌های همزمان در اروپا و خاور دور مواجه شده است. روسیه متوقف نشده است، ایران آرام نیست، و این سه تجدیدنظرطلب به میزان بی سابقه‌ای در حال هماهنگی استراتژی هایشان و ارسال سیگنال هستند.

دیدگاهتان را بنویسید