طلای جهانی از کف ثبت شده در سال گذشته بیش از ۲۰ درصد رشد کرده و به سطوح تاریخی خود نزدیک شده است. چه عاملی محرک این روند بوده است؟ بهزاد بهمن‌نژاد پاسخ می‌دهد.
: در سمت عرضه بازار طلا تقریبا اتفاق خاصی رخ نداده است؛ بنابر این پاسخ این سوال را احتمالا در سمت تقاضا برای این فلز ارزشمند باید جستجو کرد. اگر چهار مرکز تقاضا یعنی بانک های مرکزی، تقاضا برای سرمایه‌گذاری (شمش و سکه)، تقاضای تکنولوژی و ساخت جواهر را در بلندمدت مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که ساخت جواهر و تکنولوژی به غیر از برخی سال‌های خاص همچون سال ۲۰۲۰ به دلیل پاندمی کرونا، تقریبا ثباتی را تجربه می‌کند. بنابراین دو عامل اصلی اثرگذار تقاضای سرمایه‌گذاری و تقاضا از سوی بانک‌های مرکزی است. دو بخشی که هر دو در یک سال اخیر افزایشی بوده‌اند.

تقاضای سرمایه‌گذاری در کشورهای اروپایی و آمریکایی در سال گذشته به اوج تاریخی خود رسیده است. ۴۲۷ تن تقاضای سرمایه‌گذاری طی سال ۲۰۲۲ در این کشورها ثبت شده است که از رکورد سال ۲۰۱۱ نیز بیشتر است. به نظر می‌رسد تورم بالا و نگرانی از رکود و شاید از آن مهم‌تر جنگ روسیه و اوکراین تقاضای سرمایه‌گذاری برای طلا بین کشورهای غربی را افزایش داده است.

اما در حوزه بانک‌های مرکزی نیز شاهد ثبت رکورد تاریخی خرید طلا به میزان بیش از هزار تن در سال ۲۰۲۲ هستیم.

در این رابطه:

دیدگاهتان را بنویسید